А Д В О К А Т И

ЩОДО «УГОДИ ПРО ЗОНУ ВІЛЬНОЇ ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ І ЄС»




ЗБІРКА  КОРИСНОЇ  ІНФОРМАЦІЇ  ЩОДО  «УГОДИ  ПРО  ЗОНУ  ВІЛЬНОЇ  ТОРГІВЛІ  УКРАЇНИ  І  ЄС»,  ЯКА  ВСТУПИЛА  В  СИЛУ  З  01  СІЧНЯ  2016  РОКУ.

 

Вступ.

   «Угода про Зону вільної торгівлі Україна і ЄС» є частиною, а саме є розділом IV загальної основної «Угоди про асоціацію між Україною та ЄС» (що в цілому займає приблизно 900 аркушів тексту «дрібним шрифтом») та сама по собі окремо взята є теж достатньо об’ємний складний юридичний міжнародний документ, який має вже достатньо тривалу історію виникнення, а особливо щодо того, що її ратифіковано всіма державами - членами ЄС і лише після цього вона фактично та юридично вступила в силу з 01.01.2016 року. Нижче приводиться аналітична оглядова збірка доступної інформації, яка максимально, але лаконічно направлена на розкриття важливих її штрихів у достатньому об’ємі. 

   Більш детальні дані по даній темі (або хоча б повний текст вказаної міжнародної угоди) чомусь відсутні у відкритому доступі, принаймі в українському інформаційному просторі. А, наприклад, російські ЗМІ природно мають упередженні критичні погляди на дану угоду в цілому, зокрема надають інформацію про фактичний демонтаж кораблебудівної промисловості у Польщі (зокрема, вказують про заржавілі верфі у м. Гданську) після вступу останньої до ЄС на приблизно схожих умовах, вказується про негативну ситуацію в країнах Прибалтики, з яких ніби-то емігрують вглиб ЄС значна кількість населення через подорожання рівня життя у порівнянні з наявними заробітками тощо. Викликає також тривогу факт відсутності відкритого доступу до повного автентичного тексту угоди (тоді виходить, що є що приховувати…, або може саме в цей час хтось з осіб, які створюють планетарну «геополітику», односторонньо в котрий раз змінює текст угоди невідомо в чию користь… - адже хто буде звіряти чи навіть читати всі  її 900 сторінок?). В інформаційному просторі знайдено лише текст Брошури «ЄС-Україна: поглиблена та всеохоплююча зона вільної торгівлі», що зрозуміло не ідентично повному тексту цілої угоди, а саме посилання:

http://eeas.europa.eu/delegations/ukraine/documents/virtual_library/dcfta_guidebook_web.pdf

   Також викликають тривогу заяви ряду польських громадських організацій та значної кількості окремих польських громадян і їх юристів про бажання з дня початку дії даної угоди ЄС з Україною – розпочати масові судово-юридичні процеси про повернення нерухомого майна (чи компенсацій за нього, включаючи земельні ділянки) з територій Західної України, на яке існують первинні документи про триваюче у поляків (чи їх спадкоємців) право власності на таке майно до 1939 року, тобто того періоду часу коли Західна Україна була складовою території Польщі, а була приєднана до СРСР (частиною якого була УРСР) якраз лише після 1939 року. Прогнозна сума таких «збитків» для України від дій польських юристів може скласти приблизно три мільярди доларів США. Вказується також про ймовірність-можливість ослаблення аж до повного звертання української промисловості та сільського господарства (за аналогом польського кораблебудівництва) через наплив дешевої аналогічної продукції з ЕС, з якою буде неможливо конкурувати. А як воно все буде насправді – очевидно треба пожити та побачити,  оскільки більш точно спрогнозувати розвиток подій не виявляється можливим, як, наприклад, валютні курси, індекси цінних паперів чи інші процеси з великими ступенями неочевидних ризиків, невідомих прихованих процесів, неможливих до точного врахування…

   Також деяку додаткову інформацію можна подивитись за посиланням:

http://europa-torgivlia.org.ua/about-fta/

з якого також підтверджується, що перепосилання на повний текст вказаної угоди – не працює.

 

 

http://zik.ua/news/2016/01/01/ugoda_pro_zonu_vilnoi_torgivli_ukraina_i_yes_pochala_diyaty_659463

 

Угода про Зону вільної торгівлі Україна і ЄС почала діяти

  Угода про поглиблену і всеосяжну зону вільної торгівлі (ЗВТ) між Україною та Європейським Союзом 1 січня 2016 набула чинності.

    Про це пише Інтерфакс-Україна та багато інших інформаційних ресурсів.

Документ був підписаний 27 червня 2014 як частина ширшої Угоди про асоціацію, але був відстрочений на рік на прохання Росії для проведення з нею консультацій, що завершилися у підсумку безрезультатно.

   Як зазначає Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, ЗВТ усуває 97% тарифів на українські товари і передбачає зниження середнього тарифу на український експорт з 7,6% до 0,5%.

  Що стосується зниження ввізних мит на європейську продукцію, то, як зазначила днями замміністра економрозвитку – Наталія Микольська, набуття чинності ЗВТ не призведе до великого напливу європейських товарів.

   За даними МЕРТ, з 1 січня 2016 року нульові ставки будуть введені для промислових і сільськогосподарських товарів, товарів переробної та харчової промисловості. Крім того, на товари текстильної, кондитерської, хімічної галузей, на насіннєву продукцію, окремі зернові культури, фрукти, сухофрукти, приправи і спеції, іншу продукцію рослинного походження відбудеться симетрична відміна ввізних мит Україною та ЄС.

Надалі тарифна лібералізація для ЄС буде проводитися протягом трирічного періоду (на деякі види рибної продукції, взуття, труби та ін.), п’ятирічного періоду (телефонні апарати, апаратура для радіомовлення, лінзи для камер і ін.) і семирічного періоду (апаратура для відеозапису, моторні транспортні засоби, добрива та ін.).

   У свою чергу, Україна отримає можливість знизити ввізні мита протягом перехідного періоду: протягом трьох років – на капелюхи, парасольки, бруківку та ін.; п’яти років – на посуд, обладнання для мийки, трактори та ін.; семи років – на автокрани, автобурові, транспортні засоби, оснащені електричними двигунами та ін.; і 10 років – на легкові автомобілі.

  «Завдяки такій тарифній лібералізації на нашому ринку з’являться дешевші європейські товари, для яких вже з наступного дня скасовується додатковий імпортний збір. Крім того, це буде стимулювати вітчизняних виробників удосконалити свій товар – підвищувати якість, більше уваги приділяти маркетингу», – вважає Микольська.

   Крім того, згідно з Угодою про ЗВТ розміщені в Україні виробництва повинні будуть запровадити європейські стандарти протягом 7 років, а українські компанії зможуть брати участь у держзакупівлях в країнах ЄС.

   Як повідомлялося раніше, проти набуття чинності ЗВТ між Україною та ЄС виступала Росія, яка вважає, що створення такої зони може негативно вплинути на російську економіку. РФ, Україна і ЄС тривалий час вели тристоронні консультації для врегулювання спірних питань, але безуспішно. Тому Російська Федерація з 2016 року скасовує режим ЗВТ щодо України і вводить продовольче ембарго.

У свою чергу, українська влада підготувала дзеркальні торгові санкції проти РФ, які будуть введені у відповідь після введення торгових обмежень Росією.

   За даними Державної служби статистики, обсяг експорту товарів з України в країни ЄС у січні-жовтні 2015 року становить $ 10,472 млрд, або 33,4% від загального обсягу експорту, і зменшився порівняно з відповідним періодом 2014 на 28,4%.

   Імпорт товарів з країн ЄС склав $ 12,547 млрд, або 40,5% від загального обсягу, і зменшився порівняно з 10-ма місяцями 2014 року на 27,9%.

   В цілому зниження українського експорту товарів за вказаний період склало 31,8% – до $ 31,34 млрд, імпорту – 32,2%, до $ 30,96 млрд.


 

https://uk.wikipedia.org/wiki/Угода_про_зону_вільної_торгівлі_між_Україною_та_ЄС 

Угода про зону вільної торгівлі між Україною та ЄС

   Поглиблена та всеосяжна угода про вільну торгівлю (Deep and Comprehensive Free Trade Area - DCFTA) між Україною та ЄС, інші варіанти перекладу – Глибока та всеохоплююча зона вільної торгівлі (ГВЗВТ), також Повна та всеохоплююча угода про вільну торгівлю між Україною та ЄС (ПВУВТ) — це широкомасштабна за змістом торговельна угода, яка спрямована на зменшення та скасування тарифів, які застосовуються сторонами щодо товарів, лібералізацію доступу до ринку послуг, а також на приведення українських правил та регламентів, що стосуються бізнесу, у відповідність правилам та регламентам ЄС з метою забезпечення вільного руху товарів і послуг між двома сторонами та взаємного недискримінаційного ставлення до компаній, товарів і послуг на території України та ЄС.

   Угода про зону вільної торгівлі України з ЄС набуває чинності з 1 січня 2016 року. З метою інформування українських підприємців про те, що допоможе їм у розвитку власного бізнесу на європейських ринках,Представництво Європейського Союзу в Україні запустило у соціальних мережах новий проект UopenEU. Він представляє собою додатковий інформаційний ресурс про новації і можливості, що з’являться в українського бізнесу після вступу в дію DCFTA.


Загальна характеристика

   Положення даної Угоди є розділом IV Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Цей розділ має назву «Торгівля і питання пов'язані з торгівлею» і складає 2/3 від усього обсягу основної (без додатків і протоколів) частини Угоди (156 із 245 сторінок).

ЗВТ передбачає лібералізацію торгівлі як товарами, так і послугами, лібералізацію руху капіталів та до певної міри — руху робочої сили.

   Відмінною рисою ЗВТ Україна-ЄС є комплексна програма адаптації регуляторних норм у сферах, пов'язаних з торгівлею, до відповідних стандартів ЄС. Це дозволить значною мірою усунути нетарифні (технічні) бар'єри у торгівлі між Україною та ЄС та забезпечити розширений доступ до внутрішнього ринку ЄС для українських експортерів і навпаки — європейських експортерів до українського ринку. Таким чином поглиблена та всеохоплююча ЗВТ має забезпечити поступову інтеграцію економіки України до внутрішнього ринку ЄС.

   Даний розділ охоплює такі основні сфери: торгівля товарами, в тому числі технічні бар'єри в торгівлі; інструменти торговельного захисту; санітарні та фітосанітарні заходи; сприяння торгівлі та співробітництво в митній сфері; адміністративне співробітництво в митній сфері; правила походження товарів; торговельні відносини в енергетичній сфері; послуги, заснування компаній та інвестиції; визнання кваліфікації; рух капіталів та платежів; конкурентна політика (антимонопольні заходи та державна допомога); права інтелектуальної власності, в тому числі географічні зазначення; державні закупівлі; торгівля та сталий розвиток; транспарентність; врегулювання суперечок.

Структура

   Розділ IV Угоди про асоціацію містить 15 глав і 3 протоколи

  1. Глава 1. Національний режим та доступ товарів на ринки. Статті 25–39
  2. Глава 2. Засоби захисту торгівлі. Статті 40–52
  3. Глава 3. Технічні бар'єри у торгівлі. Статті 53–58
  4. Глава 4. Санітарні та фітосанітарні заходи. Статті 59–74
  5. Глава 5. Митні питання та сприяння торгівлі. Статті 75–84

Додатки до Розділу IV Угоди

Номер додатку

Розділ

Глави

Назва

I-A

IV

1

Скасування мит

Доповнення A

IV

 

Індикативна сукупність тарифних квот для імпорту в Європейський Союз

Доповнення B

IV

 

Індикативна сукупність тарифних квот для імпорту в Україну

Додаток I-B

IV

1

Додаткові умови для торгівлі одягом, що використовувався

Додаток I-C

IV

1

Графік скасування вивізного (експортного) мита

Додаток I-D

IV

1

Спеціальні заходи для вивізного (експортного) мита

Додаток II

IV

2

Захисні заходи щодо легкових автомобілів

Додаток III

IV

3

Список законодавства для адаптації із зазначенням термінів для його здійснення

Додаток IV

IV

4

 

Додаток IV-A

IV

4

Сфера дії

Додаток IV-B

IV

4

Стандарти утримання та поводження з тваринами

Додаток IV-C

IV

4

Інші заходи, які охоплюються цією главою

Додаток IV D

IV

4

Заходи, які мають бути включені після наближення законодавства

Додаток V

IV

4

Всеохоплююча стратегія імплементації Глави IV (санітарні та фітосанітарні заходи)

Додаток VI-A

IV

4

Хвороби тварин та аквакультур, що підлягають повідомленню, щодо яких визнається статус сторін, і щодо яких можуть застосовуватися рішення про регіоналізацію

Додаток VI-B

IV

4

Визнання статусу шкідливих організмів, вільних та захищених зон

Додаток VII

IV

4

Регіоналізація/зонування, вільні території та захищені зони

Додаток VIII

IV

4

Попереднє схвалення потужностей

Додаток IX

IV

4

Процес визначення еквівалентності

Додаток X

IV

4

Керівні принципи для проведення перевірок

Додаток XI

IV

4

Перевірки імпорту та оплата перевірок

Додаток XII

IV

4

Сертифікація

Додаток XIII

IV

4

Невирішені питання

Додаток XIV

IV

4

Компартменталізація

Додаток XV

IV

5

Наближення митного законодавства

Додаток XVI

IV

6

Перелік застережень щодо заснування; перелік зобов'язань щодо транскордонного постачання послуг; перелік застережень щодо постачальників послуг за контрактами та незалежних професіоналів

Додаток XVI-A

IV

6

Застереження ЄС щодо заснування

Додаток XVI-B

IV

6

Перелік зобов'язань щодо транскордонних послуг

Додаток XVI-C

IV

6

Застереження щодо по стачальників послуг за контрактами і незалежних професіоналів (Сторона ЄС)

Додаток XVI-D

IV

6

Застереження України щодо заснування

Додаток XVI E

IV

6

Зобов'язання України щодо транскордонних послуг

Додаток XVI F

IV

6

Застереження щодо постачальників послуг за контрактами і незалежних професіоналів застереження щодо постачальників послуг за контрактами і незалежних професіоналів (українська сторона)

Додаток XVII

IV

 

Нормативно правове наближення

Доповнення XVII

IV

 

Горизонтальні адаптації та правила процедури

Доповнення XVII

IV

 

Правила, що застосовуються до фінансових послуг

Доповнення XVII

IV

 

Правила, що застосовуються до телекомунікаційних послуг

Доповнення XVII

IV

 

Правила, що застосовуються до поштових та кур'єрських послуг

Доповнення XVI

IV

 

Правила, що застосовуються до міжнародного морського транспорту

Доповнення XVII

IV

 

Положення щодо моніторингу

Додаток XVIII

IV

6

Центри запитів

Додаток XIX

IV

6

Індикативний перелік Сторони ЄС відповідних ринків продуктів та послуг, що мають бути проаналізовані відповідно до статті 116 цієї угоди

Додаток XX

IV

6

Індикативний перелік України відповідних ринків, що мають бути проаналізовані відповідно до статті 116 цієї угоди

Додаток XXI

IV

8

Державні закупівлі

Додаток XXI A

IV

8

Графік інституційних реформ, адаптації законодавства та надання доступу до ринку

Додаток XXI B

IV

8

Базові елементи Директиви 2004/18/ЄС (етап 2)

Додаток XXI C

IV

8

Базові елементи Директиви 89/665/ЄЕС зі змінами, внесеними Директивою 2007/66/ЄС (етап 2)

Додаток XXI D

IV

8

Базові елементи Директиви 2004/17/ЄС (етап 3)

Додаток XXI E

IV

8

Базові елементи Директиви 92/13/ЄЕС зі змінами, внесеними Директивою 2007/66/ЄС (етап 3)

Додаток XXI F

IV

8

Інші необов'язкові елементи Директиви 2004/18/ЄС (етап 4)

Додаток XXI G

IV

8

Інші обов'язкові елементи Директиви 2004/18/ЄС (етап 4)

Додаток XXI H

IV

8

Інші елементи Директиви 89/665/ЄЕС із змінами, внесеними Директивою No 2007/66/ЄС (етап 4)

Додаток XXI

IV

8

Інші необов'язкові елементи Директиви 2004/17/ЄС (етап 5)

Додаток XXI J

IV

8

Інші елементи Директиви No 92/13/ЄЕС із змінами, внесеними Директивою No 2007/66/ЄС (етап 5)

Додаток XXI K

IV

8

Положення Директиви No 2004/18/ЄС поза межами процесу адаптації законодавства

Додаток XXI L

IV

8

Положення Директиви No 2004/17/ЄС поза межами процесу адаптації законодавства

Додаток XXI M

IV

8

Положення Директиви No 89/665/ЄЕС зі змінами, внесеними Директивою No 2007/66/ЄС (поза межами процесу адаптації законодавства)

Додаток XXI N

IV

8

Положення Директиви No 92/13/ЄЕС зі змінами, внесеними Директивою No 2007/66/ЄС (поза межами процесу адаптації законодавства)

Додаток XXI O

IV

8

Індикативний перелік питань для співробітництва

Додаток XXI Р

IV

8

Пороги

Додаток XXII A

IV

9

Географічні зазначення — Законодавство сторін та елементи реєстрації і контролю

Додаток XXII B

IV

9

Географічні зазначення — Критерії, що повинні бути включені до процедури заперечення для продуктів, які згадуються у статтях 202(3) і 202(4) цієї Угоди

Додаток XXII C

IV

9

Географічні зазначення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування, згадані у статті 202 (3) цієї Угоди

Додаток XXII D

IV

9

Географічні зазначення вин, ароматизованих вин та алкогольних напоїв, на які є посилання у статтях 202(3) і 202(4) даної Угоди

Декларація

IV

 

Спільна декларація щодо права використання певних назв

Декларація

IV

 

Спільна декларація щодо назви «Кагор»

Додаток XXIII

IV

10

Глосарій термінів

Додаток XXIV

IV

14

Процесуальні норми врегулювання спорів

Додаток XXV

IV

15

Кодекс поведінки членів арбітражної комісії і медіаторів

 

Протоколи

  1. Протокол I. Протокол щодо визначення концепції «товарів, що походять з певної країни» і методів адміністративного співробітництва
  2. Протокол II. Протокол про взаємну адміністративну допомогу в митних справах
  3. Протокол III. Протокол про Рамкову угоду між Україною та ЄС та про Загальні Принципи участі України в Програмах Союзу

 



Создан 10 янв 2016