А Д В О К А Т И

СТОЯНКА ТА ЗУПИНКА - ЯКА РІЗНИЦЯ ПО ПДР ТА З ПОГЛЯДУ ЗАКОННОСТІ ВИМОГ ПОЛІЦІЇ




   Восени 2015 року в Україні поетапно спочатку в окремих містах а пізніше по всій Україні Національна поліція змінила ДАЇ (що було ліквідоване) та приступила до регулювання дорожнього руху і здійснення контролю за дотриманням «Правил дорожнього руху» його учасниками та за правомірністю експлуатації транспортних засобів на вулично-дорожній мережі (згідно п. 11 ч. 1 ст. 23 Закону України «Про Національну поліцію»).

   Також слід зазначити, що хоча, як вказано вище, у порівняно новому Законі України «Про Національну поліцію» таки є посилання на те, що поліція здійснює контроль за дотриманням «Правил дорожнього руху», але в самих «Правилах дорожнього руху» (далі скорочено іменуватимуться: ПДР), останні зміни до яких затверджені недавно Постановою Кабінету Міністрів України № 869 від 29.10.2015 року, - проте, за явного недопрацювання МВС України та КМУ, немає врегулювання тобто не внесено жодних змін в ПДР та немає жодного посилання на те, що контролювати їх виконання може та повинна саме Національна поліція.

   Більше того, у по всьому тексті ПДР (вказана остання редакція яких діє з 14.11.2015 року, тобто коли вже частково приступила до роботи Національна поліція) жодного слова про права Національної поліції, зате ряснять по всьому тексту посилання на роботу саме на те, що контрольні функцію доручено лише ліквідованому «фантому» - «Державній автомобільній інспекції» та «працівникам міліції», юридичні терміни про що не замінені на «національну поліцію» й до даного часу, а саме:

 

- підпункт «в)» пункту 2.1. ПДР щодо переліку наявних документів у водія: «у разі встановлення на транспортних засобах проблискових маячків і (або) спеціальних звукових сигнальних пристроїв - дозвіл, виданий Державтоінспекцією МВС;»;

- підпункт «е)» пункту 2.3. ПДР про обов’язки водія: «Повідомляти…   …Державтоінспекції про виявлені факти створення перешкод для дорожнього руху;»

-  пункт 2.4.ПДР «На вимогу працівника міліції водій повинен зупинитися з дотриманням вимог цих Правил…»

- пункт 2.5. ПДР «Водій повинен на вимогу працівника міліції пройти в установленому порядку медичний огляд для визначення стану алкогольного сп'яніння, впливу наркотичних чи токсичних речовин.»

- пункт 2.6. ПДР «За рішенням уповноваженої на те посадової особи Державтоінспекції, за наявності на те підстав, водій зобов'язаний пройти позачерговий медичний огляд з метою визначення здатності безпечно керувати транспортним засобом і перевірку знання цих Правил та навичок водіння.»

- пункт 2.11. ПДР «Якщо внаслідок дорожньо-транспортної пригоди немає потерпілих та не завдано матеріальної шкоди третім особам, а транспортні засоби можуть безпечно рухатися, водії (за наявності взаємної згоди в оцінці обставин скоєного) можуть прибути до найближчого поста Державтоінспекції або в орган чи підрозділ міліції для оформлення відповідних матеріалів, попередньо склавши схему пригоди та поставивши підписи під нею.»

- пункт «в)» пункту 8.8. ПДР «Жезл використовується тільки працівниками підрозділів Державтоінспекції…»

- пункт 8.9. ПДР «Вимога про зупинку транспортного засобу подається працівником міліції: а) жезлом або рукою, що вказує на цей транспортний засіб;»

 

та ще десятки подібних незмінених на «поліцію» терміни, що до даного часу «діють» у ПДР

 

ПО СУТІ  ВІДМІННОСТЕЙ  ТЕРМІНІВ ПДР «ЗУПИНКА» ВІД «СТОЯНКА»

 

   Зупинка та стоянка автомобіля  – два поняття які за своїм значенням і схожі, але вимоги даних правил є різні. Розрізнення двох понять можуть часто ввести в оману досвідчених водіїв, а новоспечених автолюбителів взагалі у складні роздуми. Беручи до уваги зростаючу статистику притягнення водіїв до адміністративної відповідальності саме по цій частині Правил дорожнього руху, можна простежувати не тільки ефективність роботи працівників поліції, а й те, що дану частину ПДР водії не до кінця розуміють. Так от для початку різниця:

 

зупинка — припинення руху транспортного засобу на час до 5 хвилин або більше, якщо це необхідно для посадки (висадки) пасажирів чи завантаження (розвантаження) вантажу, виконання вимог цих Правил (надання переваги в русі, виконання вимог регулювальника, сигналів світлофора тощо);

 

стоянка — припинення руху транспортного засобу на час, більший ніж 5 хвилин, з причин, не пов’язаних з необхідністю виконання вимог цих Правил, посадкою (висадкою) пасажирів, завантаженням (розвантаженням) вантажу.

 

   Дані терміни відображенні у п. 1.10. ПДР України.

   У чому ж різниця між стоянкою і зупинкою?  Головна відмінність у тимчасовому факторі: стоянка передбачає тривалість, а зупинка – короткочасний маневр.

 

Відповідно до п 15.9. ПДР:

   Зупинка забороняється:

a) на залізничних переїздах;

б) на трамвайних коліях (крім випадків, обумовлених пунктом 15.8 цих Правил);
в) на естакадах, мостах, шляхопроводах і під ними, а також у тунелях;
г) на пішохідних переходах і ближче 10 м від них з обох боків, крім випадків надання переваги в русі;

ґ) на перехрестях та ближче 10 м від краю перехрещуваної проїзної частини за відсутності на них пішохідного переходу, за винятком зупинки для надання переваги в русі та зупинки проти бокового проїзду на Т-подібних перехрестях, де є суцільна лінія розмітки або розділювальна смуга;

д) у місцях, де відстань між суцільною лінією розмітки, розділювальною смугою чи протилежним краєм проїзної частини і транспортним засобом, що зупинився, менше 3 м;

е) ближче 30 м від посадкових майданчиків для зупинки маршрутних транспортних засобів, а коли їх немає — ближче 30 м від дорожнього знака такої зупинки з обох боків;
є) ближче 10 м від позначеного місця виконання дорожніх робіт і в зоні їх виконання, де це створить перешкоди технологічним транспортним засобам, що працюють;
ж) у місцях, де буде неможливим зустрічний роз’їзд або об’їзд транспортного засобу, що зупинився;

з) у місцях, де транспортний засіб закриває від інших водіїв сигнали світлофора або дорожні знаки;

и) ближче 10 м від виїздів з прилеглих територій і безпосередньо в місці виїзду.

 

   Так, відповідно п. 15.10. ПДР України:

   Стоянка забороняється:

a) у місцях, де заборонена зупинка;

б) на тротуарах (крім місць, позначених відповідними дорожніми знаками, встановленими з табличками);

в) на тротуарах, за винятком легкових автомобілів та мотоциклів, які можуть бути поставлені на краю тротуарів, де для руху пішоходів залишається щонайменше 2 м;

г) ближче 50 м від залізничних переїздів;

ґ) поза населеними пунктами в зоні небезпечних поворотів і випуклих переломів поздовжнього профілю дороги з видимістю або оглядовістю менше 100 м хоча б в одному напрямку руху;

д) у місцях, де транспортний засіб, що стоїть, зробить неможливим рух інших транспортних засобів або створить перешкоду для руху пішоходів;

е) ближче 5 м від контейнерних майданчиків та/або контейнерів для збирання побутових відходів, місце розміщення або облаштування яких відповідає вимогам законодавства;

є) на газонах (примітка - це одне з останніх нововведень).

 

   Тепер про те, яким чином дозволяється зупинка – стоянка:

   Відповідно п. 15 .1. ПДР України «Зупинка і стоянка транспортних засобів на дорозі повинні здійснюватись у спеціально відведених місцях чи на узбіччі.» Проте за відсутності спеціально відведених місць чи узбіччя або коли зупинка чи стоянка там неможливі, вони дозволяються біля правого краю проїзної частини (якомога правіше, щоб не перешкоджати іншим учасникам дорожнього руху), згідно п. 15.2 ПДР України.

   У населених пунктах зупинка і стоянка транспортних засобів дозволяються на лівому боці дороги, що має по одній смузі для руху в кожному напрямку (без трамвайних колій посередині) і не розділена розміткою 1.1 а також на лівому боці дороги з одностороннім рухом.

   Ставити транспортні засоби під кутом до краю проїзної частини дозволяється в місцях, де це не буде перешкоджати руху інших транспортних засобів.

   Можна також, як виключення, ставити тільки легкові автомобілі та мотоцикли безпосередньо на тротуарі, а саме на краю такого тротуарів (тобто лише на краю тротуару зі сторони проїжджої частини дороги), так, щоб для руху пішоходів залишалося щонайменше 2 м (згідно підпункту «в)» пункту 15.10.ПДР). Але при цьому вказана відстань 2 метри повинна враховуватись зі сторони стіни найближчого будинку до автомобіля по прямій, тобто безпосередньо від автомобіля до найближчої стіни будинку, але без врахування ширини газону, якщо газон можливо розміщений між автомобілем та будинком. А якщо ніякого газону між поставленим на тротуарі автомобілем та будинком немає, - то відстань 2 м повинна враховуватись безпосередньо від сторони зупиненого на тротуарі автомобіля, тієї, що розміщена з боку будинку до стіни такого найближчого будинку або навпаки. Або якщо є газон, але він розташований з іншої сторони автомобіля (не між будинком та автомобілем) – то такий взагалі не береться до уваги, крім випадку, якщо автомобіль стоїть безпосередньо на газоні (чи якимись із своїх колес частково стоїть на газоні), що є заборонено взагалі. Щодо конкретизації вимірювання 2 метрів при наявності газонів між будинком та автомобілем – взято із судової практики.

  Така деталізація про вимірювання 2 метрів по тротуару приводиться для того, що найближчим часом МВС України планує дозволити фіксацію невірних зупинок-стоянок за допомогою відео- та фото- приладів (якщо такі будуть закуплені та законно сертифіковані) з послідуючим надсиланням «листів щастя» власникам автомобілів із немалими сумами адміністративних штрафів – що безперечно призведе до спорів з даних питань. Ось коли правильне розуміння деталей та залучення адвокатів стане у пригоді для законного звернення та вирішення таких ситуацій в судах.

   Крім того, у хороших адвокатів завжди є ще не один тактичний та стратегічний спеціальний, але законний професійний прийом, які дозволять майже у всіх випадках позбавити водіїв від штрафів, що оформлені з порушенням процедури, без врахування суттєвих деталей, які на перший погляд не виглядають важливими, тощо.



Создан 16 янв 2016